Moje práce s dětmi

Náročná životní situace v rodině, neshody se sourozenci, s rodiči či jinými rodinnými příslušníky. Obtížné okamžiky ve škole se spolužáky, učiteli může vést k tomu, že dítě nerozumí celkové situaci a pokud nemá ve svém okolí někoho blízkého, kdo mu dá podporu při překonávání těchto výzev a okolností může toto mát hluboký dopad do jeho psychiky a chování. Některé situace v dospělém lidském světě jsou pro děti nepochopitelné a někdy ztrácejí pocit bezpečí i u svých nejbližších.

V rámci terapie se můžeme zaměřit na vytvoření pocitu bezpečného prostředí, kde můžeme spolu sdílet čas, povídat si, o tom, co dítě vnímá a prožívá a co můžeme udělat společně pro to, aby se cítilo lépe.  Zároveň pokud bude potřebovat získat informace, aby se mohlo bezpečně zorientovat ve změnách, které se kolem něj dějí, pokusíme se pomoci toto  zprostředkovat za podpory jeho nejbližších dospělých – rodičů a dalších blízkých osob.

S dětmi se snatím pracovat především zážitkovou formou přes různé hry, malování a tvorbu něčeho, co je baví. Pracujeme i s kameny, které mohou znázorňovat nepojmenovanou zátěž.

 

Práce společně s dětmi, jejich rodiči či osobami blízkými

Upřednostňuji při spolupráci s dítětem/dětmi i účast rodiče/rodičů, či osob blízkých, pokud má dojít k lepšímu pochopení vzájemné komunikace a prohloubení vztahu. Z mé praxe jsem se setkala s mnoha rodiči, kterým velmi záleží na jejich dětech, na tom,jak společně tráví volný čas a sdělují si své pocity (pokud komunikace funguje) a vzájemnou podporu, ale z nějakého "záhadného" důvodu to nefunguje. Tyto děti vykazují určité známky autistického spektra. Společně s dětmi a jejich rodiči zkoušíme různé aktivizační činnosti, které vedou k prohloubení jejich vztahu a k pochopení některých situací, které do té doby nebyly úplně jasné. Snahou je podpora, pochopení a bezpodmínečné přejetí dítěte se vším, co k němu patří a rozvíjení vzájemné důvěry a lásky a předání této zkušenosti dále  do rodiny a blízkého okolí.

 

Poradenské konzutlace mohou být zaměřeny také na řešení obtížné/náročné situace v rodině. Také pro podporu rodičů či osob blízkých, kteří se ocitají v nových životních situacích (např. nástup do zaměstnání, zdravotní omezení dítěte, partnerské vztahy, změny v rodině, akutní krizové situace aj.).

Společně se můžeme setkávat i s prarodiči, druhým rodičem, se kterým dítě není po nějakou dobu v kontaktu,  či jinými osobami, které mají v životě dítěte nezastupitelné místo např. pěstouni, "tety" aj.